Nazwa forum

Opis forum


#1 2008-11-12 14:06:03

marcin kaniecki

Administrator

Zarejestrowany: 2008-10-01
Posty: 12
Punktów :   

zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

Tematem pierwszych listopadowych zajęć była: metodologia.
Metodologia - jej zadaniem jest opisanie sposobu działania, jest to działanie naukowe i musi być obiektywne.

Na zajęciach staraliśmy się określić definicję: Kultura fizyczna, Sport, Wychowanie fizyczne.

Niżej znajdziecie link z którego można pobrać wszystkie notatki z jakich korzystaliśmy na zajęciach nie są one w prawdzie ładnie uporządkowane ale na pewno znajdziecie w nich informacje potrzebne do wykonania pracy domowej :]

http://kaniaaa.w.interia.pl/metodologia_rozne.doc

Offline

 

#2 2008-11-17 16:27:00

Monia_Ziarek

Moderator

Zarejestrowany: 2008-10-15
Posty: 4
Punktów :   

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

04.11.2008 r. 
Temat: Omówienie Rozdziału Metodologicznego
1)Techniki badań pedagogicznych
-Obserwacja
-Wywiad
-Ankieta
-Analiza treści, techniki projekcyjne, badanie dokumentów
-Techniki socjometryczne
2)Metody badań pedagogicznych
-Sondaż diagnostyczny
-Inwidualnych przypadków
-Monografia pedagogiczna
-Eksperyment pedagogiczny

*Badania jakościowe i ilościowe

Wywiad- jest to rozmową badającego z daną osobą (respondentem) lub grupą osób według opracowanych kwestionariuszy lub danych dyspozycji, zbiorów pytań. Ma on na  celu uzyskanie określonych informacji
                                                   Typy wywiadów:
-skategoryzowany (ściśle określona forma prowadzenia wywiadu, wg. danej kolejności i ,,sztywnych” pytań)
-nie skategoryzowany (swoboda w formułowaniu pytań, możliwość zmiany kolejności i dodawania pytań dodatkowych)
-ukryty (Najczęściej stosowany gdy poruszane są drażliwe zagadnienia, badania postaw, motywacji i innych, badany nie jest poinformowany o przedmiocie rozmowy)
-jawny nieformalny (luźna rozmowa gdzie badający chce uzyskać interesujące go dane)
-jawny formalny (badany wie o przeprowadzanym wywiadzie)
-inwidualny  (face to face)
- zbiorowy (więcej niż dwie twarze, przedmiotem badań są opinie, fakty jednorodnej grupy towarzyszą emocje pozytywne i negatywne )
W badaniu pedagogicznym duże znaczenie ma wywiad środowiskowy. Stosowany on jest przy poznaniu charakteru i wpływów środowiska.

Ostatnio edytowany przez Monia_Ziarek (2008-11-17 17:15:42)

Offline

 

#3 2008-11-17 18:57:50

ewelina wojtczak

Moderator

Zarejestrowany: 2008-10-01
Posty: 2
Punktów :   

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

Monografia pedagogiczna – podstawowe wiadomości
Celem tej metody badawczej jest opis tych instytucji wychowawczych, które mają charakter formalny, a więc placówek wychowawczych, a także instytucjonalnych form działalności wychowawczej.

Metoda monografii pedagogicznej, to rodzaj postępowania naukowego prowadzący do opisania jakiejś formalnej instytucji pedagogicznej, instytucji wychowawczej. Ogólnie rzecz biorąc, można więc mówić o metodzie monografii pedagogicznej jako o metodzie badań, która zajmuje się instytucjami wychowawczymi, placówkami pedagogicznymi lub też instytucjonalnymi formami aktywności wychowawczej. Stosowanie tej metody ma na celu gruntowne poznanie danej placówki, sięgnięcie w jej głąb, a więc wejrzenie w jej funkcjonowanie jako systemu społecznego i jako zbioru osób, poznanie jej struktury, zasad, którymi się kieruje, efektywności podejmowanych przez nią działań wychowawczych. Celem jest również opracowanie pewnych ulepszeń czy też rozwojowych prognoz.

Główną cechą tej metody jest jej ścisłe odniesienie do placówek, do instytucji pedagogicznych, takich jak: szkoły, świetlice, domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, internaty, przedszkola, zakłady poprawcze, a także do innych form zinstytucjonalizowanych: muzea, domy kultury, kółka zainteresowań, harcerstwo, Caritas, PCK, kluby środowiskowe, itp.

Badania monograficzne polegają nie tylko na gromadzeniu ogromnej liczby sprawozdań z przeprowadzonych badań, ale również na wizytacji danej placówki w celu dokonania rozpoznania w obecnej sytuacji i wysunięciu prognoz i ulepszeń, które będzie można wprowadzić w praktykę.

W monografii pedagogicznej powinno się także znaleźć teoretyczne przeanalizowanie uzyskanych materiałów badawczych w celu określenia społecznych i kulturalnych funkcji danej instytucji. Dzięki badaniom monograficznym określony zostaje również system wychowawczy panujący w badanej instytucji. System ten polega na realizowaniu zadań, opartych na wartościach i normach, przez środowisko społeczne i zawodowe danej instytucji.

Metoda monograficzna jest realizowana za pomocą takich technik jak: analiza dokumentów, obserwacja uczestnicząca, wywiad, ankieta, eksperyment wychowawczy.

Ostatnio edytowany przez ewelina wojtczak (2008-11-17 18:59:34)

Offline

 

#4 2008-11-17 20:52:14

aga skonieczka

Moderator

Zarejestrowany: 2008-10-02
Posty: 5
Punktów :   

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

1.Techniki badań pedagogicznych-ANKIETA
Jest to metoda badań pisemnych opinii określonych osób. Polega na rozprowadzeniu wśród respondentów specjalnych kwestionariuszy, które po pisemnym wypełnieniu podlegają naukowemu opracowaniu.
Najważniejsze techniki to ankieta:
1. środowiskowa,
2. pocztowa,
3. prasowa,
4. radiowo-telewizyjna,
5. internetowa.

Każda technika ma swoje zalety i wady.
   Ankieta środowiskowa – najbardziej przydatna i najczęściej stosowana w badaniach naukowych. Polega na rozprowadzeniu przez ankietera kwestionariuszy wśród respondentów znajdujących się w jednym miejscu z prośbą o doraźne wypełnienie i bezpośredni ich zwrot.
   Powyższe techniki badawcze służą do gromadzenia materiałów o charakterze ilościowym. Cechy:
1. pozwalają poznać w krótkim czasie opinii dużej liczby osób,
2. wymagają małego nakładu pracy,
3. są tanie i szybkie,
4. wątpliwości budzi wiarygodność opinii.

Etapy badań ankietowych:
1. Przygotowanie badań ankietowych:
         1. skonstruowanie i wypróbowanie kwestionariusza,
         2. wytypowanie odpowiedniej zbiorowości do badań
2. Ankietowanie:
         1. rozpoczyna się od rozprowadzenia kwestionariuszy, a kończy się po ich zwrocie,
         2. uzyskać przychylność respondentów,
         3. poinstruować jak udzielać odpowiedzi,
         4. zapewnić odpowiednie warunki, zwłaszcza anonimowość.
3. Opracowanie wyników ankiety:
         1. wyeliminować kwestionariusze bezwartościowe,
         2. zsumować wyniki ilościowe (tabele, wykresy – metody statystyczne).
         3. dokonać analizy jakościowej (określić związki między zmiennymi).
4. Sprawdzenie wartości rezultatów badań ankietowych:
         1. wynikom ankiety nigdy nie można w pełni zaufać,
         2. badania kontrolne za pomocą tego samego kwestionariusza w innym czasie lub innej próbie,
         3. posłużyć się też innymi metodami.

Ostatnio edytowany przez aga skonieczka (2008-11-17 20:56:44)

Offline

 

#5 2008-11-17 21:18:12

magda pawlak

Moderator

3089669
Zarejestrowany: 2008-10-08
Posty: 11
Punktów :   

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

Sondaż diagnostyczny jest to sposób gromadzenia wiedzy o opiniach różnych osób. Bada się zazwyczaj grupę ludzi stosując ankiety, wywiady itp.
Badania sondażowe obejmują bardzo różne zjawiska, które pojawiają się w społeczeństwie, właściwie są w nim rozproszone i mają charakter wychowawczy. Celem tych badań jest podanie ich cech oraz atrybutów oraz udowodnienie, iż zjawiska te po prostu istnieją.
Sondaż pedagogiczny rożni się trochę od sondażu stosowanego w socjologii mimo, że właśnie z tej dziedziny został zapożyczony. W badaniach pedagogicznych ważne jest przede wszystkim to, alby ulepszyć daną rzeczywistość. Nawet, jeśli w przyrodzie istnieje cos negatywnego, to badania takie musza wpłynąć na poprawę czy nawet zniwelowanie tego całego zła, które nas otacza. Celem postulatów może być chęć zapobiegania negatywnym stanom rzeczy, które dopiero mogą zaistnieć w przyszłości. Jest to tzw. działanie profilaktyczne.
Metoda sondażu pozwala na poznanie określonego zjawiska społecznego, ustalenie jego zasięgu, zakresu, poziomu i intensywności, następnie ocenę i w wyniku tego zaprojektowanie zmian ulepszających negatywne sytuacje życia ludzi w badanym środowisku albo wzmagających pozytywne momenty wzajemnych oddziaływań jednostek.
Metoda sondażu daje nam opis i pozwala na wyjaśnienie pewnych zjawisk masowych czy ważniejszych procesów występujących w zbiorowościach. Bardzo charakterystyczne jest posłużenie się osobami, które będą nam dostarczały informacji, których potrzebujemy. Dlatego istotną cechą tej metody jest stosowanie głównie technik komunikowania, czyli ustnie lub pisemnie.
Czasami zdarza się tak, że nie możemy przeprowadzić badań ze wszystkimi wytypowanymi przez siebie osobami. Wówczas przeprowadza się badania częściowe, tzn. bada się część jednostek, ale wniosek uogólnia się na całość zbiorowości. Wyniki i wnioski będą zależały od tego, jaką część zbiorowości wybierzemy do badania. Ta część powinna być możliwie dokładną miniaturą całej zbiorowości.

Istnieje wiele technik, które stosuje się w sondażu diagnostycznym. Jak już wyżej wspomniałam są to: ankieta, wywiad, analiza dokumentów osobistych, obserwacja, techniki statystyczne i inne. Jednak najczęstszym sposobem prowadzenia badań jest ankieta.

Ankieta jest techniką gromadzenia informacji polegającą na wypełnianiu samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy najczęściej bez obecności osoby przeprowadzającej ankietę. Wyniki zebrane przy pomocy ankiety wymagają porównania z materiałem zebranym przy pomocy innych metod badawczych. Pytania w ankiecie dzielą się na zamknięte, czyli mają ograniczony zestaw wyboru odpowiedzi, półotwarte, czyli oprócz podanych przez ankietera możliwości odpowiedzi znajduje się punkt „inne”, gdzie badany podaje swoją odpowiedź. W ankiecie pytania mogą również mieć charakter pytań otwartych. Pytania otwarte pozostawiają badanym całkowitą swobodę odpowiedzi.
Podczas tworzenia pytań znajdujących się w ankiecie pamiętać trzeba o tym, aby :
• dotyczyły one wyłącznie spraw istotnych z punktu widzenia podejmowanych problemów badawczych,
• były jednakowo rozumiane przez wszystkie osoby badane,
• nie były zbyt trudne do odpowiedzi,
• pozbawione były nadmiernej sugestii,
• były wyrażone w grzecznościowej formie.
Kolejność pytań w ankiecie również jest bardzo ważna. Powinno się je układać od prostych do coraz bardziej skomplikowanych, od ogólnych do szczegółowych oraz od nie krępujących do nieco bardziej drażliwych, osobistych.



Informacje brałam z: http://wyslijto.pl/plik/krno7bdd6z

Offline

 

#6 2008-11-17 23:07:56

Adaś Cichosz

Moderator

7095079
Skąd: Poddębice - Łódź
Zarejestrowany: 2008-10-18
Posty: 3
Punktów :   

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

OBSERWACJA - uniwersalny sposób badań. Dane zbierane są poprzez spostrzeżenia. Prosta, nieplanowana rejestracja zdarzeń i faktów. Systematyczna obserwacja z użyciem filmu, magnetofonu i kwestionariuszy. Stosuje ją w praktyce każdy nauczyciel.


Typy OBSERWACJI:

1. OTWARTA - spełnia ważną rolę w początkowym etapie każdej planowanej działalności badawczej. Dzięki niej otrzymuje się wiedzę ogólną o obiekcie badań, która daje podstawę do sformułowania zagadnień wstępnych i hipotez roboczych.

2. SWOBODNA - daje sumę wiedzy o przedmiocie zainteresowań, pozwalając na sprawniejsze działanie w określonej dziedzinie.

3. Obserwacja może także przybrać formę BEZPOŚREDNIĄ lub POŚREDNIĄ. Polega ona na planowym gromadzeniu spostrzeżeń przez określony czas w celu poznania lub wykrycia istniejących zależności między zjawiskami i kierowaniem procesów.

4. SYSTEMATYCZNA-  wymaga zastosowania technik pomocniczych i zaplanowania takich elementów jak: problematyka (ustalamy ilość i jakość zagadnień, które chcemy zaobserwować w danej populacji, musimy uwzględnić rozmiar zagadnienia, obiekt obserwowanego oraz aby okres prowadzonej obserwacji przypadł na okres typowy), oraz sposobu gromadzenia materiału.

5. UCZESTNICZĄCA, gdy badający staje się uczestnikiem badanej zbiorowości i jest przez nią akceptowany (szczególny przypadek obserwacji). Może mieć 2 postacie:

- JAWNA - polega na poinformowaniu grupy o roli badającego, wymaga akceptacji badającego jako obserwatora.

- UKRYTA - gdy badana grupa nie jest świadoma roli jaką spełnia nowy jej członek, wymaga akceptacji badającego jako nowego członka grupy, spełniającego określoną rolę.



NARZĘDZIA OBSERWACJI :

- ARKUSZ OBSERWACYJNY - to kwestionariusz z wytypowanymi wszystkimi zagadnieniami, które objąć ma obserwacja

- DZIENNIK OBSERWACYJNY - kategoryzuje spostrzeżenia ze względu na czas pojawienia się określonych faktów lub zmienności procesów i stosunków w badanych grupach.


Warunki poprawności zbierania materiałów:

- wstępna znajomość przedmiotu obserwacji
- jasne sformułowanie zagadnień i celów obserwacji
- bliższe poznanie przedmiotu obserwacji przez zastosowanie obserwacji otwartej
- opracowanie koncepcji badań, kategoryzacja zagadnień, opracowanie odpowiednich

Offline

 

#7 2008-11-17 23:34:23

marcin kaniecki

Administrator

Zarejestrowany: 2008-10-01
Posty: 12
Punktów :   

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

Ankieta - jest to badanie przeprowadzone na zasadzie wywiadu pisemnego, stosuje się je w celu szybkiego przebadania dużej ilości ludzi. Ankieta ma charakter bezosobowy i anonimowy co pozwala na bardziej szczere odpowiedzi badającego, niż w wywiadach ustnych. Pytania nie mogą być pomieszane, tzn. te dotyczące jednego tematu powinny być najpierw skończone, by przejść do następnego.

W ankietach wyróżniamy następujące rodzaje pytań:

1. zamknięte - to pytania, które z góry zaopatrzone są w przewidywane odpowiedzi. Najczęściej są to pytania TAK/NIE

2. półotwarte - pozostawiają nam pewną swobodę w odpowiedzi np: "proszę podać inne przyczyny poza wymienionymi"

3. otwarte - są to pytania, które dają nam pełną swobodę w odpowiadaniu. Wśród tych rodzajów pytań wyróżnia się jeszcze „podtypy”:

a) filtrujące - pytania poprzedzające w stosunku do następnego

b) metryczkowe- pytania mające na celu uzyskanie odpowiedzi dotyczących cech społeczno-demograficznych, np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, wykonywany zawód, stan cywilny itp. zwykle znajdują się na początku ankiety

Offline

 

#8 2008-11-24 15:18:04

kasia brzezinska

Moderator

Zarejestrowany: 2008-10-19
Posty: 3
Punktów :   
WWW

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY


CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY?
Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających efektywność pracy dydaktyczno-wychowawczej w możliwie naturalnych warunkach życia szkoły, przy czym kontroli naukowej podlegają zarówno czynniki wprowadzone do zaistniałej sytuacji procesu nauczania i wychowania, jak również zmiany powstałe pod ich wpływem, istotę tak rozumianego eksperymentu stanowi celowe organizowanie działalności pedagogicznej w naturalnych warunkach szkolnych

EKSPERYMENT jest to obserwacja prowadzona w specjalnie zorganizowanych warunkach. Postawa eksperymentatora ma charakter interweniujący w badane zjawiska zaś postawa obserwatora jest bierna w stosunku do badanej rzeczywistości.


RODZAJE TECHNIK:

  Technika grup równoległych - która zakłada uwzględnienie dwojakiego rodzaju klas (równoległych i kontrolnych) określeniu czynników eksperymentu, uwzględnienie badań początkowych i końcowych.

  Technika rotacji -  różni się od pierwszej tym, że wprowadza się rotację grup, czyli wymianę ich funkcji.

  Technika jednej grupy – przy stosowaniu tej techniki nie przewiduje się grupy kontrolnej. Uznaje się ją za najmniej skuteczną w prowadzeniu badań eksperymentalnych. Metoda eksperymentu powszechnie stosowana była w latach 70 i 80. Dziś mało aktywna z uwagi na zbyt duże możliwości manipulowania badanymi.


CELE EKSPERYMENTU PEDAGOGICZNEGO
       Celem eksperymentu jest więc wykrycie związków przyczynowo-skutkowych między zmienną niezależną a elementami badanego układu.
Bardziej utylitarnie traktowany eksperyment dostarczy wychowawcy wiedzy o skuteczności poszczególnych działań, o efektach podejmowanych inicjatyw wychowawczych czy dydaktycznych, lub też o wartości nowych metod nauczania, bądź pracy wychowawczej.


REZULTAT EKSPERYMENTU
        Rezultatem eksperymentu są więc zawsze określone zmiany. Zmiany nie tylko badanego układu, choć te są najważniejsze lecz także zasobu naszej wiedzy. Zmiany te obserwować będziemy w przebiegu samego procesu, jak również w jego końcowych efektach



ZALETY EKSPERYMENTU PEDAGOGICZNEGO
        Posługując się metodą eksperymentu pedagogicznego, można sprawdzić w sposób wysoce prawdopodobny praktyczną przydatność różnych pomysłów w zakresie usprawnienia działalności dydaktycznej i wychowawczej nauczycieli czy wychowawców.
    Inną zaletą eksperymentu w porównaniu z pozostałymi metodami badań pedagogicznych jest to, że stanowi on nierzadko źródło inspiracji dalszych pomysłów w unowocześnianiu pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Weryfikowany w ten sposób pomysł rodzi dalsze pomysły i nasuwa wiele otwartych problemów, wymagających dodatkowych badań.    
        Dzięki temu poszerza się wydatnie zakres problemów badawczych na gruncie pedagogiki, a co najważniejsze, wielość nowych rozwiązań w udoskonalaniu procesu nauczania, uczenia się, wychowania czy kształcenia

Offline

 

#9 2008-11-24 22:46:26

mirelka156

Moderator

Zarejestrowany: 2008-10-02
Posty: 4
Punktów :   

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

Metoda indywidualnych przypadków jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych.

Metoda ta, zwana inaczej studium indywidualnych przypadków, wywodzi się z metod pracy socjalnej, rozwijanych w pedagogice opiekuńczej. Zgodnie z tradycją pedagogiki społecznej należy ograniczyć zakres metody określonej jako studium przypadków indywidualnych do badań skupionych wokół biografii ludzkich. Metoda rozpowszechniła się w latach dwudziestych poprzedniego wieku.

Offline

 

#10 2008-12-08 16:19:11

Michał Michalak

Moderator

Zarejestrowany: 2008-10-12
Posty: 1
Punktów :   

Re: zajęcia nr 6 --> 04.11.2008r.

ANKIETA JAKO TECHNIKA BADAWCZA

Ankieta jest metodą zdobywania informacji przez pytanie wybranych osób za pośrednictwem drukowanej listy pytań, zwanej kwestionariuszem. Ankietę można stosować jednorazowo, wysyłając kwestionariusz do badanych osób w celu udzielenia przez nie pisemnych odpowiedzi na pytania. Taka ankieta, zwana jednorazową, umożliwia zarejestrowanie opinii ludzi o jakimś zjawisku w danym momencie. Natomiast ankietę okresową stosuje się w regularnych odstępach czasu. Podpisana nazwiskiem jest ankietą imienną, a anonimowa jest ankietą bezimienną.

Ze względu na kategorie pytań wyróżniamy dwa rodzaje kwestionariuszy: kwestionariusz pytań otwartych i kwestionariusz pytań zamkniętych, skategoryzowanych.
Pytaniem otwartym lub wolnym nazywamy taką jego odmianę, w której odpowiadający nie jest skrępowany podanymi w kwestionariuszu możliwościami. Pytania zamknięte to nie tylko te, na które odpowiada się przez “tak”, “nie”, “nie wiem”. To również pytania zawierające różne możliwe warianty odpowiedzi do wyboru, na przykład: nigdy, rzadko, niekiedy, zawsze... .

Sformułowanie pytań w ankiecie nie może być dziełem przypadku, lecz wynikiem długich przemyśleń, i aby przyniosły pożądane rezultaty, muszą spełniać wiele warunków. Przy konstruowaniu schematu ankiety lub wywiadu należy brać pod uwagę następujące kwestie:
Pytania muszą być jasne, jednoznaczne, dokładne, dostosowane do języka, którym dane środowisko się posługuje oraz do wieku i wykształcenia pytanych osób.
Pytania muszą dotyczyć spraw ważnych i koniecznych, dlatego że liczba pytań nie może przekraczać granic psychofizycznej wytrzymałości badanych, z uwagi na to, iż w wyniku zmęczenia czy znużenia mogą udzielać mało wiarygodnych odpowiedzi.
Zaleca się stosowanie w pytaniach ankiety formy osobowej Pan / Pani, a w ankiecie stosowanej do uczniów – “Ty”.
Pytania nie mogą sugerować charakteru odpowiedzi.

Ankieta nie jest więc prostą techniką badawczą, posługiwanie się nią wymaga wprawy i znajomości szczegółów teoretycznych.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.corehoundpack.pun.pl www.discordia-forum.pun.pl www.mat-inf.pun.pl www.dangerousteam.pun.pl www.benten.pun.pl